Financieel gezonde gemeente in dienst van haar inwoners

Gemeenten hebben van de overheid wettelijke kerntaken meegekregen. Het gemeentebestuur van Tynaarlo richt zich in eerste instantie op die wettelijke kerntaken. Deze taken worden kwalitatief en efficiënt uitgevoerd door de ambtenaren en bestuurders. Bij het uitvoeren van kerntaken hoort het op doelmatige wijze op orde hebben en houden van de basisvoorzieningen in onze gemeente (o.a. sociale voorzieningen, afval, beheer en onderhoud van de openbare ruimte, huisvesting voor onderwijs, sport en cultuur).

Bij de uitvoering van haar taken streeft de gemeente naar zo min mogelijk regels en als regels noodzakelijk zijn, dan zijn die helder voor iedereen en worden ze ook gehandhaafd. Inwoners en ondernemers weten vaak wat het beste is voor hun wijk. Wij vinden het dan ook belangrijk dat de gemeente ruimte biedt voor eigen verantwoordelijkheid en ondersteunt daar waar nodig is.

Als gemeente willen wij samenwerken met andere gemeenten of regio’s, zeker als het de kwaliteit, continuïteit en doelmatigheid versterkt (denk bijvoorbeeld aan gemeenschappelijk aanbesteden).

De gemeente moet kritisch zijn op de uitvoering van wettelijke taken en bij minder geslaagde of niet werkende wet- en regelgeving daarvan actief melding maken bij onder andere de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en de landelijke politiek. Zo leren we met elkaar steeds beter te worden in de dienstverlening en uitvoering van de kerntaken.

De gemeente ontleent haar bestaansrecht aan het vertrouwen van inwoners, instellingen en bedrijven. De gemeente is er dus voor jou! We streven daarom naar een zo groot mogelijke tevredenheid van de inwoners van Tynaarlo over de dienstverlening van de gemeente.

Goede bereikbaarheid via verschillende kanalen hoort daarbij. Online bij alles wat mogelijk is, telefonisch en/of fysiek waarbij dat noodzakelijk is. Openingstijden zijn er ook buiten de geijkte werktijden.

De VVD wil alle werkprocessen waar mogelijk standaardiseren, ICT maximaal inzetten en inwoners zelf hun zaken laten regelen. Voor degenen die daar moeite mee hebben is er uiteraard ondersteuning aanwezig (het loket, het telefoonnummer).

Belangrijk is hierin ook het personeelsbeleid van de gemeente, waarbij kwaliteit, professionaliteit en dienstbaarheid van de medewerkers voorop staat. 

Een gezonde bedrijfsvoering kenmerkt zich door het op orde hebben van de gemeentelijke financiën. De VVD wil uitsluitend werken met structureel sluitende begrotingen in een meerjarenperspectief. Structurele uitgaven betaal je uit structurele inkomsten, incidentele uitgaven uit incidentele inkomsten. Werk niet met open einde-regelingen!

Om taken efficiënt en binnen budget uit te voeren en om een kwalitatief goede dienstverlening te bieden, verwachten wij van de gemeente dat zij voortdurend kritisch is op alles wat zij doet. Het uitvoeren van periodieke evaluaties op verschillende beleidsinzetten en het nadrukkelijk bevragen van inwoners, instellingen en bedrijven is daarbij de regel. Belangrijk is dat zij zich gehoord voelen en dat evaluaties ook leiden tot verbeteringen. Evaluaties zijn altijd openbaar en worden besproken in de gemeenteraad.