Toekomst museum Buitenplaats te Eelde.

Tijdens de raadsvergadering op 30 januari is er een besluit genomen met betrekking tot de toekomst van Museum De Buitenplaats in Eelde. In deze vergadering diende de VVD-fractie een amendement in, waarin zij verzocht om een wijziging van de tekst. De VVD-fractie streefde ernaar om de appelhof uit het bestaande plan te verwijderen. Hierbij werd voorgesteld om een termijn van 5 jaar toe te voegen, waardoor de gemeente in de toekomst aanspraak zou kunnen maken op dit stuk grond.

De VVD-fractie benadrukte het belang van voldoende ruimte voor de ontwikkeling van dit terrein, zoals de mogelijke realisatie van een cultuurhuis in het centrum van Eelde. Als het stuk grond niet werd ontwikkeld, zou het terugvallen op erfpacht.

Ondanks de steun van de VVD, TynaarloNu, D'66, CDA en GemeenteBelangen tijdens de stemming, werd het amendement uiteindelijk niet aangenomen. De VVD-fractie vroeg zich echter af of de verdeelde raad wel bijdraagt aan de hulp aan de inwoners van Eelde. Volgens de VVD-fractie zou het tegenstemmen tegen het voorliggende stuk de inwoners van Eelde niet ten goede komen.

Het voorstel dat ter tafel lag, is uiteindelijk aangenomen door de gemeenteraad van Tynaarlo.