Juli 2021, de VVD fractie zeer kritisch op de perspectievennota 2022 van de gemeente Tynaarlo.

VVD fractie Tynaarlo wenst goed financieel beleid, heldere keuzes en daadkracht.

VVD zeer kritisch op de perspectievennota 2022.

De belangrijkste redenen van kritiek op dit college zijn geen goed financieel beleid, geen keuzes en geen daadkracht.

In de visie van de VVD-fractie is de financiële situatie binnen de gemeente Tynaarlo belabberd en dat is tevens de belangrijkste oorzaak voor het zogenaamde beleidsarme beleid van dit college. Bij herhaling is door ons aangegeven dat dit college zich nu al bijna vier jaar lang niet houdt aan haar eigen uitgangspunten.

1.      “We geven niet meer uit dan we binnenkrijgen.”

2.      “Lokale lasten stijgen niet meer dan de inflatie.”

Het college concludeert nu uiteindelijk ook zelf dat de financiële toekomst allesbehalve rooskleurig is en dat het bezig is geweest om ons tafelzilver te verkopen.

Met het gevoerde beleid van potverteren, geen keuzes maken en geen daadkracht tonen is echter wel een grote hypotheek op de toekomst genomen en zijn tal van zaken niet gerealiseerd.

Zo is er over de realisatie van betaalbare woningen/appartementen nog steeds geen duidelijkheid. Zelfs een realistische en duidelijke planning ontbreekt hierbij. Geen daadkracht maar voortborduren  op reeds ingang gezet beleid blijkt het credo te zijn. Aan nieuw beleid komt men niet meer toe en daarvoor gebruikt men in de perspectievennota de categorie “niet gehonoreerde collegeambities.” Hoe bedenk je het.

Schrijnend vinden wij ook dat het college in de nota “Duurzaamheid” allerlei plannen oppert maar in de perspectievennota 2022 diezelfde plannen ook betiteld als “niet gehonoreerde collegeambities”. Hetzelfde verhaal geldt voor het “Wegen-fietsen-plan”, geen financiële middelen voor zegt dit college.

De VVD-fractie heeft meermaals, haar grote zorg uitgesproken over de ontwikkeling van het sociaal domein en dan met name op het financieel gebied. We blijven vragen naar inzicht bij bijvoorbeeld de jeugdzorg over waar het geld aan wordt besteed, hoeveel en waarom. Echter ook hiervoor geldt dat het college niet bij machte is om ons het gewenste inzicht te bieden zodat je gericht kunt sturen en bijsturen waar nodig.

Doordat dit college er maar niet in slaagt om haar huishoudboekje op orde te krijgen grijpt zij steeds naar dezelfde makkelijke instrumenten om dan maar de lasten voor de inwoners weer te verhogen.

De VVD-fractie is dan ook zeer verbaasd dat het college de extra verhoging van de OZB in meerjarig perspectief weer heeft opgevoerd, vorig jaar is in gemeenteraad notabene een motie aangenomen die het college de opdracht heeft gegeven om dit niet te doen. Wij vinden deze werkwijze niet kunnen en zijn van mening, dat deze werkwijze dient te stoppen.