Juni 2021, VVD zorgt voor aanpassingen bij de Regionale Energie Strategie (RES 1.0) tijdens de gemeenteraadsvergadering.

VVD Tynaarlo wenst geen juridische dwang bij de energie transitie.

Standpunt VVD-Tynaarlo bij de Regionale Energie Strategie (RES 1.0)

·        De RES 1.0 is een product van veel partijen samen, die richting geeft aan de plannen om in Nederland grote hoeveelheden energie (elektriciteit en warmte) duurzaam op te wekken. Dat is vastgelegd in overleg met alle gemeenten, de provincies, de waterschappen en het kabinet. Per 2050 moeten grote stappen zijn gerealiseerd. In de RES 1.0 wordt vooral ingezet op zonnepanelen en windmolens.

·        De VVD-Tynaarlo vindt het belangrijk dat we ook in onze gemeente een bijdrage leveren aan de regionale energietransitie, maar dan wel zonder juridische dwang en bij de realisatie van de opgave in de RES 1.0 vasthouden aan de uitgangspunten rond passend ruimtegebruik, draagvlak en participatie. Om dit te bereiken heeft de VVD-Tynaarlo een amendement en motie ingediend bij de besluitvorming over de RES 1.0.

·        Het amendement en de motie kregen een ruime meerderheid in de raadsvergadering van 8 juni 2021.

·        Wij vinden het belangrijk dat we ook in onze prachtige gemeente Tynaarlo een bijdrage leveren aan de regionale energietransitie. Maar dan wel passend binnen de beschikbare ruimte, met draagvlak bij de inwoners en geen juridische dwangmiddelen. Wat de energietransitie nu nodig heeft, is aandacht voor de realisatiewaarde. Dat vraagt om optimale betrokkenheid en afstemming met de inwoners, om onderzoek en behoedzaamheid.